torsdag 17 januari 2013

Lisbeths berömda "Potatisbakelser"

Jag har fått frågan efter receptet på den goda kakan jag bakade här om dagen. Efter godkännande från recept innehavaren Lisbeth, Simones svärmor så kommer det nu här! Crima och jag klämde i oss 2 var i går, får nog sätta hänglås på frysen om dom inte ska ta slut för tidigt :)
 Potatisbakelser

Botten:
4 ägg
4 ½ dl socker
2 ½ dl mjölk
200 g margarin -smältes
6 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
3 tsk vaniljsocker

Grädda i 15 min (jag körde 20 min beror nog på olika ugnar) i 175 grader i en långpanna.

Smörkräm:
200 g smör
4 dl florsocker
1 ägg
4 tsk vaniljsocker

Lägg krämen på den kalla kakan. Kavla ut 4 hg mandelmassa mellan folie av plast och lägg det på kakan, Ställ den kallt och skär sen i rutor. Sikta kakao över.

Lycka till!

4 kommentarer:

  1. Den är ju såå god! Farligt god ;) Jag brukar riva mandelmassan och lägga på sen.

    SvaraRadera
  2. Ja det kan man med göra men jag tyckte annars det gick ganska bra att kavla, var lite nervös hur det skulle gå..

    SvaraRadera
  3. Hur gör man med smörkrämen? Ska det kokas ihop eller ska smöret vara kallt? Kram Hanna som förhoppnibgsvis ska baka i veckan :)

    SvaraRadera
  4. Smörkrämen ska vara kall eller rumsvarmt smör och sen bara breda den på kakan. Kram

    SvaraRadera