onsdag 16 juni 2010

Lindas halvmånar =)

Tro det eller ej men kakan heter faktiskt så i receptet =)

Fyll kakorna med hallon- eller jordgubbssylt. En riktigt god gömma!

2 dl vetemjöl
1/2 dl potatismjöl
1/2 dl socker
1 tsk vaniljsocker
100g margarin eller smör

Fyllning:
1/2 dl hallon- eller jordgubbssylt
1 tsk potatismjöl

Dekoration:
florsocker

GÖR SÅHÄR:
1. Sätt ugnen på 200 grader. Blanda alla torra ingredienser till kaksmeten i en bunke. Finfördela smöret i blandningen och arbeta ihop alltsammans till en smidig deg.
2. Kavla ut degen på mjölat bakbord och tryck ut runda former med hjälp av ett glas.
3. Lägg ut de runda degkakorna på en plåt med bakplåtspapper.
4. Blanda sylten med potatismjölet och lägg en liten klick sylt i mitten på varje degkaka.
5. Vik ihop degkakorna så att de bildar en halvmåne. Tryck ihop kanten noggrant så att sylten inte rinner ut vid gräddningen.
6. grädda i nedre delen av ugnen i 200 grader i 15-18 min.
7. Pudra kakorna rikligt med florsocker innan servering och när de kallnat.

4 kommentarer:

  1. UHM UHM ser mycket god ut fasen att jag inte hann smaka innan jag åkte till jobbet :(

    Puss puss skatt

    SvaraRadera
  2. jag tror att jag snart får ta och komma ut och smaka lite nybakat..:) vi får ta en dag snart!!

    SvaraRadera
  3. Det ser så gott ut.... Jag hinner tyvärr inte med att baka nu, all tid som inte går åt till huset får gå till Noel. Jag sparar receptet så jag kan baka i nya köket sen!

    SvaraRadera
  4. Julia, vi måste ses snart=) Du är så välkommen! Petra, förstår att det inte är lätt att hinna med, men du får som sagt ta igen det i nya köket sen=) Kommer bli toppen!! Kram

    SvaraRadera