lördag 19 juni 2010

Krämiga blåbärsrutor!!

Goda bärrutor med en krämig ostfyllning och blåbär på toppen. Blåbären kan bytas ut mot andra bär som björnbär och vinbär.

5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
1 1/2 dl råsocker
100g smör eller margarin
3 ägg

Fyllning:
400g Philadelphia creme cheese
3 msk marsanpulver (för kokning)
2 1/2 dl vispgrädde
1 dl strösocker
8-10 dl blåbär

GÖR SÅHÄR:
1. Blanda mjöl, bakpulver, vanilj- och råsocker i en skål.
2. Tillsätt smör och ägg och arbeta samman till en deg.
3. Lägg degen i plastpåse och låt den vila i kylskåp i 30 min. Sätt ugnen på 175 grader.
4. Klä en långpanna, ca 25x35 cm, med bakplåtspapper.
5. Tryck ut degen i långpannan. Förgrädda kakan mitt i ugnen i 15 min.
6. Blanda ost och marsanpulver i en skål.
7. Vispa grädde och socker till ett fast skum och vänd ner det i ostblandningen.
8. Bred fyllningen på den förgräddade bottnen. Strö över blåbär.
9. Grädda i ytterligare 20 -25 min. Låt svalna. Skär kakan i rutor. Pudra gärna över florsocker före servering.

Riktigt god var den!!

Ha de bra!!
Kram

2 kommentarer:

  1. Det ser riktigt kladdigt och mumsigt ut, precis i min smak! Är det kladdig eller kan man äta den som en mjuk kaka?

    SvaraRadera
  2. Botten är varken mjuk eller kladdig, fast mer åt mjuka hållet =) Degen är väldigt kladdig när man gör den, jag körde med elvisp sen bredde jag ut den med slickepott! Kram

    SvaraRadera