fredag 28 september 2012

Cup cakes!

Ja då har man bakat cup cakes för första gången, och jag blev rätt nöjd faktiskt och goda blev dom :)
Crima pratade igår kväll om att han ville bjuda på fika på jobbet så eftersom jag var ledig idag så tänkte jag vara snäll och baka något och åka dit med vid 11.00 tiden då de fikar ibland. Jag stressade som bara den i morses bakade och grejade och när jag var påväg ringer jag Crima som då sitter i möte.. "kan du komma vid 14.00 istället" SUCK säger jag bara, dessa karlar... Hoppas man inte får magsår på detta, stressat i onödan med andra ord! Men men det var bara hem igen och ställa i kylen och vänta på att klockan ska bli 14.00. Han kan ju inte klaga på att jag gör allt för honom iaf, snart dags att betala igen tycker jag :)

Halloncupcakes (recept från Leilas bok "A piece of cake")

3 ekologiska ägg
2 ½ dl socker
1 tsk vaniljsocker
100 g smör
1 dl mjölk
3 ½ dl mjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
skal och saft av 1 citron
3 dl färska eller frysta hallon

Gör såhär:

1. Sätt ugnen på 175 grader
2. Vispa ägg, socker och vaniljsocker vitt och pösigt.
3. Smält smöret, häll i mjölken och blanda med äggsmeten.
4. Blanda mjöl, bakpulver och salt och vänd försiktigt ned i smeten.
5. Blanda i det rivna skalet och saften av citronen samt hallonen.
6. Placera ut formarna i en muffinsplåt, fyll till 2/3 med smet. (Ett annat sätt att få cupcakesen att hålla formen är att grädda i dubbla formar.)
7. Grädda i mitten av ugnen ca 15 min. Låt svalna.

Creme cheese frosting

60 g mjukt smör
5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 msk färskpressad citronsaft
100 g Philadelphiaost
Några droppar valfri karamellfärg

Gör såhär:

1. Vispa smör, florsocker, vaniljsocker och citronsaft krämigt.
2. Vispa i Philadelphiaosten.
3. Färga glasyren i olika färger med karamellfärg eller behåll den vit.
4. Bred den på cupcakesen och garnera med strössel eller blommor.

Ha en bra dag!
Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar