torsdag 26 maj 2011

Brödbak!!

Har nog blivit lite surdegs tokig =) Tycker det är jätte kul och jätte gott!! Idag har jag testat ett nytt recept på rågsurdegsgrund Honungsbröd. Här kommer receptet ifall någon vill testa, hör bara av er om ni behöver lite surdegsgrund =)

DAG 1, KVÄLL

100g (1 dl) Rågsurdegsgrund
300g (3 dl) Ljummet vatten
50g (1 dl) Rågmjöl
150g (2½) Rågsikt

Blanda surdegsgrund, vatten och mjöl i en rymlig bunke. Täck med plastfolie och låt stå på ett varmt ställe över natten, gärna runt 22-24 grader.

DAG 2, MORGON
Surdegsgrunden från gårdagen
60g (2 msk) Honung
325g (3 1/4 dl) Vatten
500g (8 ½ dl) Vetemjöl special
300g (5 dl) Rågsikt
20g (1 msk) Salt

Blanda allt utom salt och kör 4 min i degblandare på mellanfart. Tillsätt salt och kör ytterligare 2 min. Täck bunken och låt jäsa tills degen uppnått dubbel storlek, det kan ta 3-5 timmar.

Strö ordentligt med rågmjöl på ett bakbord, stjälp upp degen och dela den i 3 bitar. platta ut degen en aning och vik kanterna in mot mitten några gånger. Lägg dem i mjölade jäskorgar (jag använde vanliga bunkar) med skarven nedåt. Lägg över en handduk och låt jäsa ca 1 ½ timme. Sätt ugnen på 275 grader i god tid. Placera en plåt i mitten av ugnen och en oöm plåt på nedersta hyllan.

Vänd upp bröden på ett bakplåtspapper och sätt in dem i ugnen. Lägg några isbitar på den nedre plåten och sänk genast temperaturen till 250 grader. Efter 15 min sänker du till 200 grader och vädrar ut ångan genom att öppna och stänga luckan var 5:e min. När bröden stått inne totalt 30-35 min är de klara. Ta ut bröden och låt svalna på ett galler.Det tar lite tid, men man hinner göra annat medans det jäser.

Idag fyller lilla Sofie ett halv år!! Ska dit med en liten present senare. Shit vad tiden går fort. Vad vi busade här om kvällen när jag var barnvakt =)Våra projekt börjar ta sig, nästa vecka borde det vara klart!!

Ha en trevlig kväll!!
Kram

2 kommentarer:

  1. Hi hi, kul att du har blivit surdegstokig!!! (jag tänkte att du skulle bli det!) Bröden ser jättefina ut!

    SvaraRadera
  2. Trodde faktiskt att det skulle vara svårare men det är ju riktigt kul när man lyckas =)

    SvaraRadera