torsdag 14 april 2011

Morotsbröd!

Har ju varit ledig idag, skönt men jag har varit så rastlös. Man vill göra massa saker men orkar inte ta tag i saker. Fick ett ryck och bakade lite morotsbröd iaf =) Har fått receptet av svärmor Elisabeth, det är så saftigt och gott =)Det var ett tag sen jag la upp ett recept så här kommer ett!!
Morotsbröd

300 g morötter
50 g jäst
1 tsk bakpulver
2 tsk salt
1 msk honung
1 dl havrekli
1 dl krossad linfrö
5 dl mjölk
50 g smör/margarin
12-13 dl vetemjöl (gärna special)

UGN 225 grader 8 min

1. Riv morötterna grovt
2. Koka en gröt på 3 dl mjölk, linfrö, havrekli och smöret. Låt koka 5 min på svag värme. Slå i 1 dl kall mjölk, så det svalnar.
3. Värm den sista mjölken så den blir ljummen, lös upp jästen med mjölken. Tillsätt honungen och saltet.
4. Häll i den avsvalnade gröten och morötterna, rör om.
5. Mät upp mjölet och tillsätt bakpulvret, börja med 12 dl mjöl.
6. Tillsätt sedan mjölet och knåda degen ca 5 min i maskin eller 10 min för hand.
7. Låt jäsa ca 30 min.
8. Lägg upp degen på mjölat bakbord, kavla ut degen till ca 1 cm. Skär ut fyrkanter som sedan delas diagonalt. (jag tryckte ut formen med pepparkaksformar)
9. Lägg på plåt och låt jäsa ca 20-30 min.
10. Grädda 8 min mitt i ugnen.

Nu blir det till att provsmaka det nygräddade brödet!

Ha en trevlig kväll!
Kram

1 kommentar: