fredag 12 februari 2010

Middags tips!!

En rätt för alla Kyckling och bacon älskare... Jag hittade detta recept i en allas tidning hos mamma det såg riktigt gott ut och lätt att göra. Igår kväll hade vi lite vardagslyx och testade denna rätt, jag och Crima bara älskade den det var nog bland det godaste vi har ätit. Ni måste bara prova!!




Kycklingfilé med mozzarella och bacon!!

4 port:
1 mozzarella, 125g
4 bitar soltorkade tomater
1/2 dl riven lagrad ost
4 kycklingfileér
salt, peppar
1 pkt bacon i skivor, 140g
soja

Potatis:
500g potatis
1/2 dl olja
2 vitlöksklyftor
salt, peppar

Sås:

2 dl creme fraiche
2 dl vatten
3 msk kalvfond
2 msk vetemjöl
2 msk soja
salt, peppar
oregano





1. Fin hacka mozzarella och tomater och blanda det med riven ost. Gör en ficka i varje kycklingfilé och fyll den med ostblandningen, salta och peppra.
2. Rulla in kycklingfileérna i bacon och lägg den på ett ugnsäkert fat. Pensla toppen med lite soja. Sätt i en köttermometer med spetsen mitt i kycklingen (går även bra utan).
3. Skala och skiva potatisen tunt. Med matberedare går det lättast. Skölj skivorna i ett durkslag så stärkelsen försvinner. Bred ut dem i ett tunt lager på en plåt. Droppa över olja och pressa över vitlöken. Salta och peppra. Stek potatisen högt upp i ugnen och ställ kycklingen under i 225 garder, gärna varmluftsugn ca. 30 min tills potatisen har fått fin färg.
4. Koka upp såsingredienserna under omrörning. Sjud såsen 5 min. Smaka av med salt och peppar. Servera kycklingen hel eller i skivor med potatisen och såsen.

Det är väldigt gott med en god sallad till. kan även byta ut potatisen mot ris eller klyftpotatis!

Hoppas det smakar!!

4 kommentarer:

  1. Ser smaskigt ut! Kanske blir kvällens rätt :)

    SvaraRadera
  2. jag rekommenderar det varmt!! Vill ni att vi ska ta med något imorgon, så säg bara till :)

    SvaraRadera
  3. Du har glömt att lägga till bacon i ingredienser. Mina arbetskamrater ville ha receptet när jag talade om hur gott det blev. Kram på dig

    SvaraRadera
  4. Just det, ska fixa till det!

    SvaraRadera