lördag 2 november 2013

Triple Chocolate Cheesecake!

Idag ska vi fira Crimas mormor som fyllde år i torsdags och jag har lovat att göra tårtor till kaffet :) Jag är inte någon choklad älskare iaf inte i mörk choklad men har länge velat testa att göra någon variant på chokladtårta. Så nu har jag testat att göra en Triple Chocolate Cheesecake med vitchoklad, mjölkchoklad och mörkchoklad. Jag gjorde en liten provbit för att provsmaka och den var supergod! Det blir även en hallonpannacottapaj och en prinsesstårta de får smaka på :)
Detta är en toppen cheesecake. Härlig choklad och krispig botten. Denna cheesecake är perfekt att förbereda dagen innan! 

Här kommer receptet för den som vill testa :)

Triple Chocolate Cheesecake
Ca 12 bitar

300 g chokladkex ( jag använde gilles chokladdrömmar)
100 g smält smör
200 g vit choklad, fint hackad
1/2 dl kokande vatten
3 tsk gelatinpulver
750 g cream cheese
1 dl strösocker
3 dl grädde
200 g mjölk choklad, fint hackad
200 g mörk choklad, fint hackad
Garnering
200 g färska jordgubbar
150 g mörk choklad, fint hackad

Gör såhär:
1. Sätt ugnen på 175 grader. Smöra en 22 cm springform med smör. Smula sönder kexen i en matberedare och tillsätt smält smör. Fördela smulorna i formen och tryck upp mot kanterna. Grädda i ca 15 min tills botten satt sig. Låt svalna medan du gör fyllningen.
2. Smält vit choklad över ett vattenbad. Blanda varmt vatten och gelatinpulver i en skål. Låt stå i 5 min. Se till att allt gelatin löst sig i vattnet.
3. Vispa ihop cream cheese och strösocker. Tillsätt grädde och vispa tills slätt och krämigt. Häll i gelatinet och blanda väl. Vill du vara säker på en superlen finish kan du alltid sila smeten innan du häller i chokladen. (Jag silade efter jag hällt i chokladen)
4. Ta 1/3 av cream cheeseblandningen och tillsätt den smälta chokladen. Ta springformen ur kylen och häll i fyllningen. Ställ i frysen i 15 min.
5. Smält mjölkchokladen och låt svalna något. Ta hälften av cream cheeseblandningen som finns kvar, och tillsätt chokladen. Ta formen ur frysen och häll över den vita chokladen. Ställ tillbaka i frysen i 15 min tills den stelnat.
6. Smält den mörka chokladen och låt svalna något. Blanda samman med cream cheeseblandningen som finns kvar. Ta formen ur frysen och häll över det tredje och sista lagret. Jämna till ytan.
7. Låt stelna i kylen i ca 2 h.
8. Smält den mörka chokladen och doppa jordgubbarna tills de är helt täckta. Låt stelna på bakplåtspapper.
9. När det är dags för servering, dekorera cheesecaken med chokladdoppade jordgubbar.

För att få lite större tårta så gjorde jag dubbelsats och hällde i en stor springform med hög kant.

2 kommentarer:

  1. Underbart god, Tack älskade Linda för de fina tårtorna. Nu när mamma skulle lägga sig kom hon på att du fick för lite pengar. Ha en bra natt. Kram

    SvaraRadera
  2. Herregud ja ville ju inte ha pengar för dom från första början, tyckte ju bara att det var roligt att göra :)

    SvaraRadera