tisdag 5 november 2013

Kycklinggratäng med vitlök och creme fraiche!

Som ni vet så är jag och Crima väldigt mycket kyckling/bacon ätare av alla olika slag. Här om dagen slängde jag ihop vad vi hade hemma, det blev krämig kycklingröra med soltorkade tomater och bandspagetti till det. Igår testade jag en ny variant i from av kycklinggratäng. Den blev mycket god så den rekommenderar jag! (Hade inte skadat att gjort dubbelsats sås:))
 4 port
3 st kycklingfileér
1 pkt bacon
2 dl creme fraiche
1,5 dl matlagningsgrädde
0,5 dl riven ost
1 msk sweet chili sauce
1 st vitlöksklyfta
1,5 msk kycklingfond
salt och peppar efter behag

Gör såhär:
1. Skär filén längsgående i bitar och skär baconet i bitar, stek upp detta, salta och peppra. 
2. Blanda creme fraiche, grädde, sweet chili sås, pressade vitlöksklyfta och kycklingfond. 
3. Lägg kyckling och bacon i en ugnsfast form, häll blandningen över och täck hela ytan med den rivna osten. 
4. Grädda ca 25 min i 200 grader

Serveringstips! Gärna med ris eller klyftpotatis och en god sallad till :)
Smaklig måltid!

Kram


2 kommentarer:

  1. Vi är ju också kycklingälskare och den senaste favoriten gör vi med soltorkade tomater och röd pesto, svingott! Gör ofta med currysås också, Gabbe äter lätt 3 stora portioner då :) kul med middagstips, fortsätt gärna med det! kram

    SvaraRadera
  2. Det lät också gott Hanna! ja ibland är det kul att få lite tips och ideér när man kört fast i det vanliga.. Kram

    SvaraRadera