torsdag 17 mars 2011

Bakdag!!

Idag har jag bakat hela förmiddagen alla dessa tårtor =) Jag fick ett så himla bra recept av en gammal jobbarkompis på tårtbottnar så jag har bakat dom själv, titta så fint. Jag brukar vara rädd för att dom ska sjunka ihop i mitten men inte med detta receptet.Tårtbotten:
4 ägg
2 dl socker
1 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
2 tsk bakpulver

Vispa ägg och socker poröst. Blanda mjöl och bakpulver och sikta ner. 175 grader ca 35-40 min beroende på ugn. Jag använder en smord teflonform.

Bra med stor kyl, fick plats med alla 8 tårtorna =) Imorgon ska det spritsas på grädde och på med hallon, blåbär och lite choklad. Kanske dyker upp en bild på hur dom blev =)Jag hittade ett bra recept på hallonmousse som jag har i tårtan.

200 g frysta hallon
en knapp dl florsocker
1oo g färskost
4 gelatinblad
2 dl grädde

Koka upp de frysta hallonen utan vatten, låt koka 2 minuter. Passera hallonen genom en sil och låt svalna en stund. Blanda ca hälften av hallonmoset/saften med färskosten. Blötlägg gelatinbladen. Vispa grädden. Smält gelatinbladen i andra hälften av hallonmoset, låt svalna en stund och blanda ner i hallon-färskostgrädden och blanda till sist ner den vispade grädden. Låt stelna en stund i kylskåp innan du fyller tårtan.

Härlig dag det varit ute ryktas om mer snö det vill vi inte ha nu ner man börjar få vår känslor =)

Ska bort till mamma och jobba ikväll, dom gör ju om sitt badrum det är så spännande hur det kommer bli när det är klart.

Ha en trevlig kväll!
Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar