måndag 22 november 2010

Fläskfilé gryta!

Igår gjorde jag köttgryta, har velat göra det länge för det är så gott men har inte haft något riktigt bra recept. Mamma hade ett bra recept på en fläskfilé gryta som jag testade och som var väldigt gott =)Här kommer receptet för den som vill testa =)

4 port

500-600 g Fläskfilé
smör till stekning
vitpeppar
svartpeppar
örtsalt
1 msk drygt svenk honung
3-4 dl vispgrädde
2-3 tsk soja
saften av 1 apelsin, ca 3/4 dl

Gör såhär:
Putsa köttet och skär 1,5 cm tjocka skivor. Krydda ganska kraftigt med vit- svartpeppar samt örtsaltet.
Stek köttet gyllenbrunt, tillsätt honungen som får puttra tillsammans med köttet 3-4 min.
Häll över vispgrädden, tillsätt sojan. Pressa apelsinen och häll saften i såsen.
Blanda om och smaka av, och låt puttra ytterligare ca 5 min på svag värme.

Man får passa sig för att krydda för hårt det gjorde jag men jag tog bara i mer grädde =) Jag hade i lite morötter men det går ju även ha i svamp för den som gillar.

1 kommentar:

  1. Det såg gott ut! Jag sparar receptet så får jag pröva i mitt nya kök sen ;)

    SvaraRadera