lördag 6 februari 2016

Svärmors goda Morotskaka!

Finns det någon godare mjuk kaka än morotskaka med glasyr? Nä jag tror inte det :) Mamma har haft ett recept men det har blivit så sköra och kakorna vill bara ramla isär. Så jag testade svärmors recept och så ska en riktig morotskaka smaka. Gjorde 1,5 sats så det blev en stor långpanna och den blev lite högre, mums!
Morotskaka

10 dl rivna morötter
5 dl socker
125 g smör el margarin
1 1/2 dl juice (vilken som helst)

Allt blandas i en kastrull och kokas upp. Låt småkoka i 5 min, låt svalna.

6 1/2 dl vetemjöl
2 tsk malen kryddnejlika
1 tsk kanel
2 tsk bikarbonat
1 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
2 stora ägg eller 3 små

Vispa äggen lätt och blanda i de torra ingredienserna. Blanda i den avsvalnande morotsblandningen. Häll smeten i 2 springformar. Grädda i 200 grader 40-45 min ( jag gjorde ju 1 1/2 sats i långpanna körde då 15-16 min i 200 grader)

Glasyr

120 g philadelphiaost
2 msk smör
2 tsk vaniljsocker
5 dl floursocker

Vispa till en fluffig smet och bred över de avsvalnade kakorna.
Jag ställde sen in den i frysen så glasyren stelnade lite då var det lättare att skära den :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar