torsdag 11 februari 2016

3 små goda :)

I fredags förra veckan hade jag ju tjejträff hemma, lika mysigt varje gång vi ses :) Jag bjöd på 3-rätters och till förrätt hade jag 3 små rätter var av räksoppa, heta räkor och vitlöksbröd. Blev riktigt nöjd och fick bra respons på det med. Så härom kvällen bjöd jag Crima på detta fast formatet större till kvällsmat :)
 Räksoppa
3-4 morötter
2 msk smör
2 msk mjöl
1 l vatten
2 fiskbuljongtärningar
200 g räkost
2 dl creme fraiche
salt, peppar
räkor

Riv morötterna, fräs dom i smör på med mjöl. Häll på vatten och koka upp med buljongtärningarna. Rör i mjukosten och creme fraichen och smaka av med salt och peppar. Toppa med handskalade räkor.

Heta räkor
Frysta räkor med skal
olivolja
vitlök
chili (jag tog sambal oelek och sweet chilisås)
salt, peppar

Hällde oljan i en ugnsform som jag körde in i ugnen på 250 grader ca 10 min tog ut och hällde i alla ingredienser och tog ut det när det började bubbla lite och rörde runt.

Vitlöksbröd
Rostbröd
olivolja
vitlök
färsk persilja
flingsalt

Blanda oljan, pressade vitlöken och hackade persiljan och pensla det på brödet. Strö lite flingsalt över och in i ugnen ca. 200-225 grader några minuter.

Super gott kommer jag göra lite oftare här hemma :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar