lördag 7 december 2013

Rekordfart desserter!

Oj vilket snökaos det blev igår, jag jobbade natten till fredag och hörde hur det yrde utanför. Tänkte hur ska jag komma hem även om det bara är 150 m hem. Och mycket riktigt körde jag fast på pappas gårdsplan :/ Men efter mycket skottning och grannens hjälp så tog jag mig till slut loss.

Julia, Claes och Siri lyckades ta sig hit ut igår kväll så det blev lite fredagsmys! Max och Siri körde runt varandra i gåvagnen haha det såg för kul ut :) Crima hade tänkt köra årets sista grill men det blev ändrade planer då snön kom. Så det blev lite försnacks med quesadilla sen köttgryta med ris och till fikat hade jag testat 2 nya super enkla och snabba desserter bärglass och apelsinkrokant mousse.
Så här kommer recepten på dom :)

Bärglass i rekordfart

Lägg 1 burk kesella vanilj (ca 2 ½ dl) ca ½ dl florsocker och 5-6 dl blandade frysta bär i en matberedare och kör till en fast glassmet. Lägg i glas, toppa med färska bär och servera genast.
(jag gjorde de i förväg och ställde i frysen men de är nog godast om man gör dom direkt)

Apelsinkrokant-mousse

150 g apelsinkrokantchoklad (eller valfri sort t ex schweizernöt)
2 ½ dl vispgrädde
1 äggula

1. Hacka chokladen och smält den försiktigt i en skål över sjudande vatten.
2. Ta upp skålen och låt chokladen svalna något. Vispa den inte allt för kalla grädden fluffig men inte grynig.
3. Rör ner äggulan i chokladen sedan lite av grädden till en jämn smet. Vänd ner resterande grädde i stora tag. Häll moussen i glas och låt stelna i kyl.

Har precis kommit hem från en shoppingrunda i Borås så nu är jag typ klar med julklapparna, skönt! Blev även lite nytt till min garderob :)

Nu blir det lördagsmys med min son medans Crima är och bowlar

Ha de gott!
Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar