tisdag 29 oktober 2013

Kycklingpaj!

Jag hittade ett superenkelt recept på en kycklingpaj här om dagen som också såg väldigt god ut. Igår kväll testade jag och den var mycket riktigt super god och krämig!
Jag är varken förtjust i paprika eller svamp så jag bytte ut det mot 2 pkt bacon och lite broccoli istället. Men här får ni grundreceptet, det är ju krämen på toppen som gör susen istället för äggstanning.

Kycklingpaj

Valfri Pajdeg
1 grillad kyckling
1 röd paprika
1 liten burk champinjoner, eller färska
1 gul lök
2 dl 34% creme fraiche
1 liten tub räkost (Kavli)


GÖR SÅHÄR :
Hacka ner lök, paprika och champinjoner i mindre bitar, fräs till i lite smör så löken mjuknar. Pilla kycklingen från benen och dela i lagom munsbitar. Lägg kyckling och grönsakerna i pajformen med pajskalet. Blanda ihop creme fraichen med räkosten, litet drag med pepparkvarnen och några saltkorn. Häll smeten över .
Grädda i 200 grader tills det får en fin brun färg, ca 15-20 min. Låt pajen vila i 10 minuter innan servering, så den sätter sig lite. Servera med en god krispig sallad och ett gott vitlöksbröd t.ex.

Jag tog färdigkavlad smördeg som jag först förgräddade 5 min.
 Den blev riktigt krämig och god :)
Toppingen med räkost och creme fraiche kommer jag absolute testa igen och även till andra fyllningar!

Hoppas ni kommer prova denna super enkla, men så goda kycklingpajen!

Kram

1 kommentar: