torsdag 17 oktober 2013

Inspirationsföreläsning!

Här om dagen var syrran på en väldigt bra inspirationsföreläsning på jobbet med Lisbeth Carlborg en f.d. präst, de fick både många skratt och gråt. Idag har jag och syrran varit i Ullared så då fick jag föreläsningen återberättad hela vägen hem och även jag skrattade och grät av berättelsen. Det var så många tänkvärda saker som får en att tänka efter.

Lisbeth pratade om vem man inspireras av? Det är ofta någon familjemedlem i sin barndom som man inspireras av och som formar en till den man är. Hon berättade att hon hade inspirerats av sin mamma. När hennes mamma var liten så blev hon bortlämnad av sin mamma till ett barnhem för att hon inte var önskad -du får 10 öre om du inte gråter när jag går. Sa hon och sen lämnade hon henne på barnhemmet utan leksaker eller någonting. Hennes mamma hälsade sen på bara 1 gång om året. (Ucsh det skär i mitt hjärta när jag tänker på, hur kan man lämna bort sitt barn?!!!) Lisbeths mamma förlät aldrig sin egen mamma utan var arg och förblev bitter hela sitt liv. Men Lisbeths mamma pushade ändå Lisbeth att det här fixar du, du är stark du klarar allt. Hon ville inte att hon skulle bli som henne en bitter kärring.
Jag och Malin pratade och kom fram till att vi båda har blivit inspirerade av pappa. (Jag kanske är mer lik mamma i sättet men pappa i tänkandet.) Pappa är positiv, omtänksam, snabb, effektiv och ser möjligheter, är stark i situationen. Det är den jag och Malin har blivit idag!
Hon ville att man skulle ta med sig 3 saker efter föreläsningen för att må bra och få ett så bra liv som möjligt.
  1. Sorg   Att man måste ta sig igenom sorg (finns många olika sorters sorg) 90 % klarar att gå igenom sorgen medans 10 % inte klara att ta sig igenom den och de förblir bittra. Man kan aldrig bli kvitt sorgen den kommer alltid finnas där men att man måste kunna hantera den. Så är det ju med mamma, ibland är vi jätte ledsna att hon är sjuk men samtidigt har vi accepterat att hon är som hon är och vi måste leva vidare och vara glada för det vi har.
  2. Inte vara missunnsam  Att man ska var glad när det går bra för andra. Vinner t.ex jobbarkompisen 200.000 kr på lotto så kan man tänka -å då kanske jag får smaka på en tårta :) Att man kanske får ta del av vinsten och glädjen. Annars blir man bara bitter!
  3. Var inte rädd, var modig  När Lisbeth kom ny till församlingen med sin lite mulliga kropp och mötte en medarbetare med en sån smal midja så tänkte hon -å jag hatar alla människor med smal midja!! Hon ville inte prata eller bli vän med henne för hon gillade inte folk med smal midja. Men efter ett tag knackade det på hemma på hennes hus och där stod hon med smal midja och grät. -Men kom in lilla vän. Det visade sig att hennes man misshandlade henne just där hon var som smalast och skörast. Hon ångrade att hon överhuvudtaget hade tänkt så. Hennes vänner hade anat att något var på tok men ingen vågade göra något. Så var inte rädd utan var modig och hjälp de som far illa och har de svårt.
Lisbeth klämde och kände på sin lite mulliga kropp och sa - man har bara en kropp och ett liv. Killar kommer och går. Hus kommer och går, rätt som det är så kanske man sitter i en lägenhet. Vänner kommer och går. Barn kommer och går, bor hemma växer upp och flyttar ut. Men kroppen är den enda som består och den ska man vara rädd om.

Hon hade länge tänkt på varför man får hängbröst? Men en dag när hon var ute i trädgården så ringde hennes dotter från skolan och var ledsen och förtvivlad. -Skolka jag kommer, jag möter dig vid bussen, vi löser det här inga problem. Bh hade hon inte till vardags hemma så hon slängde sig i bilen med brösten hängandes under t-shirten. När hon såg sin dotter med välformade bröst på rätt plats kom springandes och slängde sig i hennes famn så fick hon en uppenbarelse och skrek högt ut -NU VET JAG VARFÖR MAN HAR HÄNGBRÖST!!! Hon ringde sin väninna och berättade att hon nu visste varför, det är för att ens barn ska kunna komma en nära och ända intill. Hennes dotters bröst la sig så fint ovanpå hennes. -Då vet jag varför jag är plattbröstad, sa väninnan för att jag har pojkar :)

Lisbeth har 2 döttrar och en son. När sonen var 5 år var hon nära att mista han då han fick blodförgiftning. Han blev dålig en eftermiddag och åkte in till sjukhuset och fick stanna där ett  bra tag. När de kom hem så kom chocken att hon kunde ha mist sitt barn, hon fick hjärtklappning och kunde knappt andas. Alla brukade ju komma till henne som präst och prata men vem skulle hon vända sig till? -Jag har ju en distriktssköterska jag kan gå till, tänkte hon och gick dit kl 14.00. Kom in och gick förbi alla i församlingen och knackade på dörren och sa -jag tror inte min son har gått upp så mycket i vikt kan du ta en titt på han? -Han har gått upp jättebra han ser fin ut. Nästa dag kl 14.00 fick hon hjärtklappning och gick till sköterskan gick förbi alla och knackade på dörren. -jag tror inte han har växt så mycket? -då mäter vi han, jo han har växt jättebra. Så höll hon på i 2 veckor, hittade på nya orsaker då fick sköterskan nog. -Nu är jag så jävla trött på dig Lisbeth, du kommer här och går före alla i kön, stör mig i mitt arbete och jag har mycket att göra. -Du har en normal unge och du är en normal mamma!!! Lisbeth stammade och sa - menar duu att jaaag är en normmmal mammmma?! Faran är över och du kan vara en normal mamma igen. Alltså man måste kunna gå vidare!

Lisbeth svor mycket under föreläsningen trots att hon varit präst. Jävlar att hon inte förstod bättre i olika sammanhang, hon med smal midja som blev misshandlad av sin man t.ex. Men hon tyckte inte jävlar var en svordom det betyder "det sliter mig itu"(då kan jävlar passa in i många sammanhang)

Hon sa många mer bra och roliga saker och föreläste med skådespeleri så det hade varit roligt att någon gång få vara med på hennes föreläsning på riktigt!

Oj det blev långt :) För övrigt så blev det en hel del julklappar och presenter köpta idag.
En liten tjuvtitt på en julklapp till Max, jag tror han kommer bli glad :) Men säg inget!!
Ha de gott!
Kram

2 kommentarer:

  1. Åh jag älskar föreläsningar och lyssna på hur andra tagit sig igenom svårigheter. Jag träffar många fina människor genom våra hälsoprodukter och det är också väldigt inspirerande. Det är inte bara Fitline vi pratar. Mycket om livet och man lär känna så många fina och underbara människor.

    SvaraRadera
  2. Visst är det underbart att få gå på en inspirerande föreläsning!
    Denna lät bra.

    SvaraRadera