torsdag 22 september 2011

Filé i panna med gräddsås!

Och lite smak av vitt vin. Mamma hade massa Allas tidningar som skulle slängas så då rev jag ut alla recepten och hittade denna goda gryta som vi har testat ikväll. Mycket gott var det, och det kommer jag definitivt gör igen =) Självklart delar jag med mig av receptet för den som vill testa!!Filé i panna:

500-600 g fläskfilé
smör till stekning
salt, peppar
2 dl valfri kokbar grädde
ca 1 msk kalvfond
250 ml torrt vitt vin
2-3 tsk fransk senap
ev snabbredning
1/2 gurka
1 pkt knaperstekt bacon 140g
ca 1/2 dl hackad persilja

Gör såhär:
1. Putsa fläskfilén och skär tjocka skivor. Bryn dem runtom i het panna med smör. Krydda med salt och peppar.
2. Blanda grädde, fond, vin och senap och häll över filébitarna. Puttra samman i ca 6-10 min under lock. Smaka av med salt och peppar. Red eventuellt av med snabbredning till önskad konsistens.
3. Skiva gurkan tunt med osthyvel och lägg i strax före servering, toppa med knaperstekt bacon. Strö över persilja. Servera potatis kokt eller stekt, ris eller pasta till.

Fick erbjudande från Telia för en vecka sedan om att förlänga mitt abonnemang och få en ny mobil för billig peng i månaden. Jag beställde en vit ipone 4 för att jävlas med Crima =) Men dagen efter fick jag kalla fötter och avbeställde den, -vad ska jag med den till tänkte jag?! Men trots avbeställning så kom den på posten igår, tänkte skicka tillbaka den men efter att kikat på den så har jag bestämt mig för att behålla den =)Det första Crima sa var -du passar nog bättre med svart, du kan få min så tar jag din! Men det kan han drömma om =) Nu är den MIN!!!

Har suttit och lagt in alla nummer, puhhh.... är nog dags att sova nu om jag ska orka garnera alla 11 tårtorna imorgon.

Sov gott!
Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar