söndag 1 augusti 2010

KOKOSTOSCA!!

Dessa kakor har en saftig botten som smakar kladdkaka. Den i kombination med kokosglasyren gör det hela till en oemotståndlig smakupplevelse =)

4 ägg
6 dl strösocker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
8 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
2 krm salt
175 g smör el. margarin

Toscasmet:
75g smör el. margarin
2 dl strösocker
1 1/2 dl grädde
1 dl sirap
200 g kokos

GÖR SÅHÄR:
1. Sätt ugnen på 200 grader. Smält smöret. Vispa ägg och socker poröst.
2. Blanda mjöl, bakpulver, kakao, vaniljsocker och salt. Blanda mjölblandningen med matfett och äggsmet.
3. Bred ut smeten i en långpanna, ca 30 x 40 cm klädd med bakplåtspapper. Vill du ha en lite högre kaka så välj en mindre långpanna.
4. Grädda mitt i ugnen i ca 12-15 min.
5. Blanda alla ingredienserna till toscasmeten i en kastrull. Koka upp smeten under omrörning.
6. Bred smeten över den nygräddade botten och grädda i ytterligare 10 min. Låt kakan kallna och skär den i bitar.

Den här kaka kan nog kallas lite olika kanske, på gymnasiet kallade vi den för ryttarkaka. Men namnet är inte det viktiga det är smaken och den är helt sagolikt god jag lovar!! Detta recept kommer från min tidning hembakat!! Så fort jag testat ett recept ur den så får ni ta del av det =)

Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar