onsdag 29 juni 2011

Jordgubbssaft!!

Blev så sugen på hemma gjord jordgubbssaft så jag gjorde det nästan direkt efter jag kommit hem från plockningen. Sökte efter lite recept på nätet och mamma hade ett med rårörd jordgubbssaft som skulle ta 4-5 dagar att göra. Men jag hittade ett recept som verkade hyfsat lätt och det var det faktiskt. Provsmakade ikväll och gud vad gott det var =)Fick köpa på mig en sil ställning ska det va så ska det vara riktiga grejer ;)Har även köpt på mig fina glasflaskor, titta så klar och fin saften blev riktigt nöjd faktiskt =) Detta ska jag absolute göra fler gånger!!Om det är någon mer som är sugen på att göra egen saft så kommer receptet som jag använde här:

Liten sats ca 5 dl
10 dl jordgubbar (10 dl = ca 500g)
2 dl vatten
3 dl socker
½ krm natriumbensoat

Stor sats ca 2 Liter
4 l jordgubbar (4 l = ca 2 kg)
8 dl vatten
12 dl socker
2 krm natriumbensoat

Gör såhär:
1. Rensa, skriva och lägg jordgubbarna i en gryta.
2. Häll på vatten och låt koka upp. Låt koka 10 min och tryck gubbarna med en slev mot kanterna för att få ut saften.
3. Häll bärmassan i sil eller tyg, låt det själv rinna i ca 30 min.
4. Häll tillbaka saften i en ren gryta och koka upp.
5. Tillsätt sockret så det smälter.
6. ta grytan åt sidan, skumma väl. Ta lite saft i en kopp och blanda ut natriumbensoat och häll i det i saften.
7. Häll upp saften i varma flaskor skruva på korken direkt, låt kallna. Förvara kallt!!

Ni måste bara prova!!

Ha det gott!
Kram

2 kommentarer:

  1. Visst är det underbart med egentillverkad saft ;)
    Jag gjorde jordgubbssylt igår inte fel det heller!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Nä det lät också gott, får se om jag vågar mig på det också =) Kram

    SvaraRadera