lördag 8 juni 2013

Hallonpannacottapaj!

STORT grattis till min svärmor och svägerska som fyller år idag!! Har nu grattat på alla möjliga sätt, sms, facebook, face to face och här på bloggen :) Vi firade med ett restaurangbesök på Joe´s Stekhouse i Skövde, jag tog det vanliga och det var lika gott som vanligt. Första restaurang besöket sedan Max föddes och nu kunde han äntligen följa med.
 Min lilla tuffing i slitna jeans med hängslen :)
 Max första restaurangbesök och han var glad att han fick följa med :)
Vi tog fika när vi kom hem till oss och då hade jag gjort en hallonpannacottapaj som la sig som bomull i magen efter all mat. På min kusins student hade Anette gjort en sådan och den var så god. Så jag googlade fram receptet och här får ni det. Mycket enkelt och super gott!!

Hallonpannacottapaj!

Botten: 
12 st digestivkex
75 g smält smör

Fyllning:
3 gelantinblad
3 dl grädde
1 dl strösocker
250 g hallon
200 g philadelphiaost

Färska bär till garnering

Mosa digestivkexen och blanda med det smälta smöret. Tryck ut blandningen i botten av en pajform eller i en bakform med löstagbar botten.

Lägg gelantinbladen i en skål med kallt vatten.
Häll grädden och sockret i en tjockbottnad kastrull och sjud över svag värme tills sockret har löst sig.
Ta upp gelantinbladen ur vattnet, krama ur och vispa ner i grädden. Ta bort kastrullen från värmen och låt grädden svalna något.
Mixa hallonen till en puré. Rör ner osten och hallonpurén i grädden.
Vispa till en slät kräm och häll den i pajformen.
Låt pajen stå i kylskåpet i minst 3 timmar eller tills den har stelnat.
Servera med färska bär!

Ha de gott!
Kram

1 kommentar:

  1. Pajen var ljuvligt god, den kommer jag att göra. Tack än en gång, kram

    SvaraRadera