söndag 1 april 2012

För den som gillar lax och skaldjur!

Hittade ett recept hos mamma igår ur hennes enorma recept-tidningsurklipp-låda. Har inte testat det själv än men det såg så gott ut då jag börjat äta lite skaldjur. Lägger upp receptet ifall någon vill testa och hinner ni före mig så kan ni ju meddela om det var gott! Och glömmer jag av att göra det så har ni ändå fått ta del av det!
Läcker laxfilé under skaldjurstäcke

4 port

600 g laxfilé
1 msk smör
½ tsk salt
250 g räkor med skal
170 g kräftstjärtar i lag
2 dl creme fraiche
1 dl riven ost
1 msk tomatpuré
½ dl hackad dill
½ krm kajennpeppar

Gör såhär:


1. Skär ut fjärilskotletter ur fiskfilén. Skär 4 cm breda skivor. Gör ett snitt i mitten av varje bit fast inte rakt igenom. Vik ut fiskbitarna åt var sitt håll, fast låt dem sitta ihop i mitten.
2. Smörj en ugnssäker form och lägg ner laxbitarna. Salta. Skala och grovhacka räkorna. Spara några till garnering. Häll av lagen från kräftstjärtarna. Vispa créme fraiche hårt med elvisp.
3. Blanda créme fraiche med de hackade räkorna, nästan alla kräftstjärtar, ost, tomatpuré, dill och kajennnpeppar.
4. Lägg blandningen över laxen och ställ in fisken mitt i ugnen i 200 grader i 15 min. Servera med kokt jasminris och en sallad. Garnera med citron, dill, kräftstjärtar och räkor.

Lycka till!

2 kommentarer:

  1. Jag gör denna rätt ibland och den är gör god!!!

    SvaraRadera
  2. Då ska jag testa :) Hur går det med bil tårtan Petra?

    SvaraRadera