onsdag 19 oktober 2011

Varm smörgåstårta!

Jag gör ju en hel del smörgåstårtor som ni kanske har förstått, men ikväll har jag testat en varm smörgåstårta som jag aldrig gjort förut. En smörgåstårta med knaprig bacon vilket passar Crima bra som älskar bacon. Det var ett recept på en stor tårta så jag levererade lite tårta både till Björkbacken och Rosenhill vilket var mycket uppskattat =) Den var jätte god och jag kommer absolute göra den igen och ev testa med lite kyckling i också =)Om någon vill testa så delar jag gärna med mig av receptet =)

10 port
Det här behöver du :
1 pkt vit formfranska
5 pkt bacon (a´120 gram)
1 liten purjolök
2 små gula lök
3 vitlöksklyftor
2 burkar skivade champinjoner (a´400 gram)
5 dl créme fraiche
100 gram philadelfiaost
Salt & peppar
1 burk ananasskivor (a´ 400 gram)
4 tomater
4 dl riven västerbottensost

GÖR SÅHÄR :
Värm ugnen till 225 grader. Skär bacon i bitar och lägg på en ugnsplåt. Finhacka purjolök och gul lök och riv vitlöksklyftorna. Fördela över baconet och stek i ugn ca 20-25 min tills det fått lite färg och baconet blivit knaprigt. Häll av fettet och lägg ner blandningen i en stor skål. Blanda med champinjoner, créme fraiche och philadelfiaosten. Smaka av med salt & nymalen svartpeppar. Kantskär brödet och lägg 9st skivor på en plåt med bakplåtspapper. Bred på hälften av fyllningen och lägg på ett nytt lager med 9st skivor. Lägg på resten av fyllningen och ytterliggare ett lager med bröd. Toppa med ananasskivor, tomaskivor och riven ost. Gratinera 20 minuter i 225 grader.Nu kan man säga att jag är proppmätt!!!

Nu ska jag fortsätta att titta på bönderna.

Ha de gott!
Kram

2 kommentarer:

  1. vi gjorde den idag och var helnöjda, den blev ju jättegod :)
    det är toppen med recepttips när matideérna är långt borta...

    SvaraRadera
  2. Vad kul att du testade, ja visst var den god =) Alltid kul att testa nått nytt.

    SvaraRadera