söndag 23 oktober 2011

Fyllda sockerbullar =)

Idag har jag varit kreativ visserligen vardags sysslor med ändå man känner sig lite nyttig iaf. Natten med Sofie gick jätte bra vaknade nån gång men när hon la huvudet på min arm så somnade hon om direkt. Vaknade 06.45 i morses lite väl tidigt tyckte jag men det tyckte inte Sofie =) Då var det dax för lek och ett plaskande bad. Sen har jag vikt massa tvätt, renast min garderob på massa kläder jag ej använder, städat huset, sytt lite och sen har jag bakat sockerbullar!! Ett recept som jag hittade hos mamma bland alla hennes tidningsrecept, dom var lätta att göra och väldigt goda =) De blev lite olika i storleken men det är det som är charmen med hembakat tycker jag ;) Här kommer receptet!

Fyllda sockerbullar:
ca 36 st

150 g smör
5 dl mjölk
1 ½ dl strösocker
½ tsk salt
2 tsk malen kardemumma
1 ägg
50 g jäst för söta degar
14-15 dl vetemjöl

Fyllning:
ca 5 dl drottningsylt eller annan sylt
100 g smör
ca 2-3 dl strösocker

Gör såhär:

1. Smält smör i en kastrull. Tillsätt mjölk, socker, salt, kardemumma och ägg. Värm mjölkblandningen till fingervarmt 37 grader.
2. Smula jästen i en bunke, häll lite av mjölkblandningen över. Rör tills jästen löst sig. Tillsätt resten av mjölkblandningen. Tillsätt det mesta av mjölet, arbeta ihop till en deg. Jäs under duk 45 min.
3. Gör runda bullar och platta till dem. Klicka ut 1-2 tsk sylt på varje degrundel. Nyp sedan ihop till runda bullar.
4. Lägg bullarna med skarven neråt på en bakplåt, smord eller med plåtpapper. Jäs ytterligare 40 min.
5. Grädda bullarna mitt i ugnen i 250 grader ca 7-8 min.
6. Pensla de gräddade bullarna med smält smör och vänd dem i socker direkt. Lägg dem på ett galler för att svalna.

Nu blir det snart eftermiddags fika så fort Crima kommer hem!

Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar