söndag 15 september 2013

Pytt i panna på grekiskt vis :)

Igår var våra vänner Julia, Claes och Siri här på besök :) Max blir så glad när Siri kommer och ska malla sig lite med att vifta med armarna och greja, kul att de är lika stora.
Vi bjöd på pytt i panna på grekiskt vis. Vi fick först smaka denna rätt på en 30-års fest för några år sedan och sen på en annan fest med kompisgänget och sedan fick vi receptet. Har haft receptet länge i pärmen och först igår fick vi tummen ur att prova själv, å gud så gott det var!!
Så här får ni om ni vill testa :) Super enkelt allt-i-ett!
4 port

500g Potatis
500g Fläskfilé
2 Paprikor Gul och Röd
2 Rödlökar
3 Tomater (det struntade vi i)
100g Fetaost

Marinad

1 dl olivolja
soja
1 tsk sambal oelek
1 tsk ingefära
3 vitlöksklyftor, pressade
Salt, peppar

Sås

2 dl creme fraiche
2 msk majonäs
4-5 vitlöksklyftor, pressade
Italiensk salladskrydda
1 pressad lime

Strimla köttet och lägg det i marinaden, låt det dra ca 6 timmar. Klyfta potatisen och lägg i en långpanna. Lägg över köttet samt strimlad paprika, tomat, rödlök och fetaost tärningar. Sätt in i ugnen 225 grader i ca 30 min. Servera med en fräsch sallad!

1 kommentar:

  1. Gott! Jag brukar göra en variant av det när jag får överblivna köttfärsbiffar, då delar jag biffarna och lägger i på slutet. plus att jag har oliver med i ugnen och tzatziki till.

    SvaraRadera