lördag 16 mars 2013

Mazarinkaka med hallonglasyr


Idag har jag testat att baka en ny kaka och det var riktigt gott till fikat :)
 Ingredienser
175 g smör
75 g mandelmassa
1 ägg
8 droppar bittermandelarom
1 1/2 dl mjölk
2 1/2 dl strösocker
3 dl vetemjöl
1 msk vaniljsocker
1/2 tsk bakpulver

Hallonglasyr:
1 dl florsocker
1/2 dl hallonsylt

Garnering:
färska eller frysta hallon

Gör så här
Sätt ugnen på 150°. Smält smöret. Riv mandelmassan. Vispa ihop ägg, bittermandelarom och mjölk i en skål. Tillsätt mandelmassa, socker, mjöl, vaniljsocker och bakpulver under omrörning. Rör ner smöret. Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Grädda i nedre delen av ugnen 30–40 min. Låt kakan svalna något. Rör ihop florsocker och hallonsylt och bred det över kakan. Garnera med hallon. Tips! Har du sötmandel men inte mandelmassa? Mal 1/2 dl sötmandel i mandelkvarn och blanda det med 1/2 dl strösocker.
Kakorna och bullarna börjar ta slut i frysen så jag får passa på att baka lite emellan amning och blöjbyte. Idag har farmor varit lite barnvakt medans jag och Crima var i stan och handlade, tankade och tvättade bilen. 
Ikväll ska vi på kalas till min kusin i murum får hoppas att Max visar upp sin bästa sida :) 

Ha en trevlig kväll!
Kram

5 kommentarer:

  1. Jag bakade den när jag kom hem, jag malde mandel och blandade med socker och jag hade ingen bittermandel hemma men kakan blev mycket god ändå. Kan rekomenderas. Kram

    SvaraRadera
  2. Skall smöret vara smällt eller i fast form?

    SvaraRadera
  3. Det ska vara smält :)

    SvaraRadera
  4. tack. har din systers bebis tittat ut än?

    SvaraRadera
  5. Nä inte än men vi väntar med spänning!!

    SvaraRadera