torsdag 7 mars 2013

Köttfärslimpa med klyftpotatis

Det var ett tag sen jag la upp ett mat recept men igår kväll testade jag en ny rätt som jag tänkte ni kunde ta del av.
Allt på en långpanna, och potatisen tar smak av kött och lök mm.
För 6-8 personer

800 g blandfärs
1 dl ströbröd
4 dl mjölk
1 ägg
Salt
Kryddpeppar
Vitpeppar
10-12 potatisar
2 morötter
2 små gula lökar
1 köttbuljongtärning
2 ½ dl mellangrädde

Gör såhär:

Vispa upp ägget lite lätt i mjölken. Häll i ströbrödet och låt svälla någon minut. Blanda i färsen. Krydda med salt, malen kryddpeppar och vitpeppar.
Forma till limpa mitt på långpanna.

Sätt i ugn 200 grader ca 15 minuter.

Under tiden:
Skala potatis, lök och morötter. Klyfta potatisen, dela löken i klyftor och morötterna i bitar. Ta ut långpannan och lägg potatis, lök och morötter runt färslimpan.

I ugn igen 200 grader ca 20 minuter. Blanda buljongtärningen i 1 dl kokhett vatten och blanda det med grädden. Häll det över potatisen och låt stå i ugn ca 5 minuter till.
(jag saltade lite över potatisen när det var klart)

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar