tisdag 19 juni 2012

Lindas super duper goda smörgåstårta :)

Ikväll har jag bjudit Crima, Malin och Henke på en ny smörgåstårta, som var den godaste och saftigaste vi någonsin ätit. Henke tog 4 bitar och vi andra 2-3 bitar. Så nu kan man säga att vi är smällmätta. Men det blev en bit kvar tills imorgon också som tur är då den säkert är ännu godare :)
Jag tänkte att vanlig hemma gjord toast skagenröra är ju så gott, det måste man ju kunna ha i smörgåstårta. Så jag gjorde en egen röra och gud så gott det blev!
För er som älskar smörgåstårta och vill testa den så kommer receptet här :)

Lindas Smörgåstårta!

6-8 pers
1 stor rund smörgåstårtbotten (Mössebergsbagarens)

Den var delad i 3 delar men jag delade mitten i 2 delar och locket i 2 delar så det blev 5 delar totalt.
Jag skar även bort den bruna bakytan så den blev mjuk och god. Ni kan se på bilden här nere.

Fyllning 1 - dela i 2 lager

2 burkar räkor i lake (170 g x 2) - Som hackas
2 burkar kräftstjärtar i lake (170 g x 2) - Som hackas
7-8 kokta hackade ägg
4 dl creme fraiche
2 dl majonäs
4 msk philadelphia ost
1 hackad rödlök
5 pressade vitlöksklyftor
hackad dill
citronsaft
salt, vitpeppar

Blanda samman allt och smaka av.

Fyllning 2 - dela i 2 lager

500 g räkost
½ - 1 dl ovispad grädde

Blanda så räkosten blir mjukare då är den lättare att breda ut och blir inte så stabbig.

Täcker tårtan med 3 dl vispad grädde och 3 msk majonäs.

Jag varvar fyllningarna och börjar med skagenröran underst sedan räkosten och sedan varannan.

Till garnering har jag:
Salladsblad
Räkor
Kräftstjärtar - sparar några från fyllningen.
Kokta ägg
Skinka
Gurka
Tomat
Honungsmelon
Apelsin
Vindruvor
Dill
 Man kan givetvis ta lite vad man har, men den blev väldigt fin och fräsch tycker jag.
 Så här ser den ut i mitten, väldigt saftig :)
Jag kommer definitivt göra den igen, it was lovely!!!!
Smaklig måltid!!

Ha de gott!
Kram

3 kommentarer:

  1. Åh, nu blev jag sugen! Ser görgött ut :-)

    SvaraRadera
  2. Man kan kalla den lyxtårta, har räknat på ingredienserna och det kostar ca 450 kr sen är det extra pris ibland på vissa varor och en del har man redan hemma. Och ibland är det gott att unna sig något gott och lite extra ;)

    SvaraRadera
  3. Låter smaskigt!!! Jag sparar definitivt receptet :)

    SvaraRadera