torsdag 15 mars 2012

Tårtor!

Oj oj oj dagarna bara går känns inte som jag har gjort så väldans mycket dom senaste dagarna, men det är väl det som kallas ledighet att bara få koppla av och ha det lugnt. Var lite små sjuk igår eftermiddag med feber, halsont och huvudvärk det var inget roligt precis. Ibland önskar man att man vore lite sjuk så man får bli lite uppassad men när man väl är det så är det så himla tråkigt. Men idag är jag iaf mycket bättre bara halsen som spökar lite.

På tal om något helt annat så har jag börjat gå i tårt tankar, har googlat lite på tårtor gjorda av sockerpasta/sugarpaste och det ser så himla kul ut att kunna skapa alla möjliga olika varianter. Den verkar vara mjuk och lätt att forma med, marsipan kan kännas så hård och torr tycker jag. Hittade några som var lite roliga :)
Är lite sugen på att testa, är det någon som har testat eller håller på med detta och har nån erfarenhet av det? Tips eller råd om det är lätt eller svårt.
Jag gillar ju att baka och pyssla vem vet det kanske blir min nya hobby ;)

Ha det gott!
Kram

5 kommentarer:

  1. Hej! Jag höll ju på lite med tårtor och cupcakes. Det är väldigt roligt och inte alls så svårt som det ser ut. Sockerpasta är lite mer flexibelt och gummiaktigt än marsipan. Ett minus är dock att marsipan är så mycket godare. :) Stora dekorationer, som skorna ovan görs med fördel i sugerpaste då det håller sig stelare än marsipan som tenderar att sjunka ihop. Du kan ju kolla på min facebook, där finns lite tårtor som jag gjort. :) Sedan vill jag tipsa om en superbra blogg med som innehåller massvis med idéer, tips och recept. Här hittar du den: http://bakalitenkaka-tove.blogspot.com/ . Bra grejer finns att beställa på: http://www.tartdecor.se/ Lycka till! :)

    SvaraRadera
  2. Tack Sofia för dina tips! Just det du gjorde ju lite tårtor har nog även smakat en en när jag jobbade i hemtjänsten :) Såg dina tårtor på facebook och dom var jättefina. Jag ska gå in på de sidorna som du tipsade om. Kram

    SvaraRadera
  3. Nu har jag gjort en beställning :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag med ;) Vi får testa ihop en dag! Kram

      Radera
  4. Hej!

    hittade din blogg när jag googlade på Sugarpaste-Falköping... Kul att se att folk häromkring gillar tårtbakning precis som jag!

    Jag vet inte om du har hört det redan men jag tänkte säga att jag har börjat sälja bakgrejer på homeparty. Sådant som är lite roligare än det från ICA. Sugarpaste, verktyg, strössel etc.. Har du lust att vara värdinna för ett sådant? Eller vill du tipsa någon annan? Det är rimliga priser på allt.

    Det behöver vara totalt minst fem personer. Upplägget är som de flesta andra partyn. Jag visar produkterna, sedan bjuder du vännerna på fika medan ni fyller i beställningarna. Det kommer även finnas vissa saker till försäljning direkt på plats!

    Ha det bra!
    Therese Ahl (fd kinnarpian numera Flobybo)
    homeparty_bakprodukter@live.se

    SvaraRadera