torsdag 13 februari 2014

Jag har en dröm....

... att starta ett eget café med gott fikabröd, lättare lunch och catering. Där folk kan komma njuta av godsaker, hänga och umgås. Har tänkt tanken många gånger men på senare har den poppat upp mer och mer och viljan blir starkare och starkare. Frågan är skulle jag fixa det?!
Men för att lyckas är det mycket att tänka på!
Läget är nr 1, Vart mitt café ska finnas. Vill ha ett ställe där det naturligt rör sig många människor. Jag skulle vilja starta ett café i Kinnarp, nära mitt hem och min familj. Jag hade tänkt mig vid Presentshopen och Skohuset i Kinnarp där rör det sig en del folk iaf. Frågan är om det finns en efterfrågan på ett café här ute? Det finns ju inget fik mellan Falköping och Blidsberg. 

Pengar är nr 2, Man måste ha järnkoll på pengarna, räkna ut vad man behöver tjäna för att överleva. Ställa upp fasta kostnader som inte påverkas av om man säljer en kopp kaffe eller femtusen på en månad. Då får man fram en summa som visar vad man måste dra in varje månad oavsett vad som händer. Undra om det skulle gå runt i Kinnarp?

Sen måste man tänka på familjen den är viktigast, det kommer kräva hårt arbete man får göra upp en plan för att få det att funka för alla. Jag själv har växt upp med mamma som hade eget fik, jag var där mycket och tänkte att en dag kanske jag skulle få ta över :) Men jag var alldeles för ung när den tiden kom då mammas sjukdom tagit över för mycket och hon inte orkade med det längre. Och nu jobbar jag hos mamma istället. Men känner att jag kanske måste gå vidare med något annat så småningom. 

Så ett eget café har jag i mina tanka men som sagt det är bara en dröm än så länge iaf :)

Ha de gott!
Kram

3 kommentarer:

  1. Det finns ju en ledig lokal där? Typ gamla Presentshopen? Jag drömde också om eget café (visserligen när jag var yngre men ändå). Jag tycker det låter som en bra ide! Kraam

    SvaraRadera
  2. Hej Linda. Det frågas faktiskt titt som tätt vart närmsta cafe finns, och många kunder har sagt att det borde finnas ett fik till förbi åkande och kaffe sugna kunder. Särskilt sommar tid. Hör av dig om du har funderingar som jag kanske kan svara på. Kram Elin

    SvaraRadera
  3. Hej Elin! Ja jag kan tänka mig att det hade varit gott med lite kaffe eller fika när de är ute och handlar :) det hade ju varit perfekt är den lokalen ledig som presentshopen var i förut? Frågan är om det skulle funka året om annars kanske man ska köra som Basta kvarn öppen bara på sommarhalvåret. Och ha ett annat jobb resten av året :) Kram

    SvaraRadera