fredag 5 augusti 2011

Eftermiddagsbak!

Nu har jag haft bakstuga här hemma, har hunnit baka daimkaka, dessa smarriga bullar och bröd. Det är kanelbullar med mandelmassa, testade med lite mandelmassa och lite vaniljsocker i den vanliga kanelblandningen och gud så gott det blev =) Älskar mandelmassa!!! Ska jag göra fler gånger!!

Testade ett nytt brödrecept och det blev också bra, alltid roligt när det blir bra första gången man testar något. Detta är Ebbas minibaggisar!

För er som också vill testa kommer receptet här:

½ pkt jäst
1 tsk salt
6 dl vatten
1 msk olivolja
13 dl vetemjöl

GÖR SÅHÄR:
1. Smula jästen i en bunke, strö över saltet. Ljumma vattnet till 37 grader. Rör ut jästen och saltet med lite av vattnet innan du häller i resten.
2. Tillsätt olivolja. Häll i 12 dl mjöl, spara 1 dl till utbakning. bearbeta degen med trägaffel (jag använde bakmaskin) Den ska vara ganska lös och kladdig.
3. Låt degen jäsa i minst 1 timme under bakduk. Om du har gott om tid kan du gärna puffa runt degen med trägaffel efter en timme och låta den jäsa en timme till. Ett annat bra alternativ är att låta degen jäsa över natten under fuktig handduk i kylskåpet.
4. Häll ut resten av mjölet på bakbordet. Stjälp upp degen. Knåda inte! Fös runt den och vänd ett par gånger så att mjöl fastnar runt om.
5. Dela den med kniv i 12 eller 20 delar. 12 bröd blir bra utflyktsstorlek, 20 små bröd passar bra på buffén. Vrid dem försiktigt utan att trycka ut all luft och lägg dem på plåt med bakplåtspapper. Sätt ugnen på 250 grader.
6. Låt jäsa 5-10 minuter på plåten.
7. Grädda bröden mitt i ugnen tills de fått fin färg, ca 15 min för små bröd och 20 min för de större.

3 kommentarer:

  1. Blir gott frukostbröd imorgon bitti =) Frasigt utanpå och mjukt inuti!

    SvaraRadera
  2. Bullarna var superdupergoda,jag har smakat dem,mmm

    SvaraRadera